Goda vanor

”Läsa mer” står det på mångas lista över saker att göra om det bara fanns tid, så även för mig. Förra året läste jag mest kurslitteratur men skrev upp boktitlar på böcker att läsa vid senare tillfälle. Det är inte alltid listor blir verklighet men det är ett bra första steg. Nu har jag påbörjat min läsning. Senaste veckan har jag läst ut fem böcker, några tunna och alla lättlästa men ändå fem böcker! Om framgång är att vara framme där jag tidigare önskat och planerat att vara, då är jag framgångsrik just nu. 

En av veckans böcker är ”Stressbalansen – omstart för kropp, sinne, relationer & livsglädje” av Dr Rangaan Chatterjee, allmänläkare i England som framgångsrikt uppmärksammat hur vår livsstil påverkar vår hälsa.  ”Stressbalansen” inleds modigt med att ta upp frågan om meningen med våra liv. Med sorg ser han att vår tid till reflektion över vårt syfte med att gå upp på morgonen och utföra våra arbetsuppgifter, krymper.  Ett liv utan syfte och mening stressar sönder oss mer än något annat, menar han. När vi ger oss tid för reflektion och inför tankar om mening och syfte i våra liv blir det mycket lättare att genomföra andra positiva förändringar såsom minskad skärmtid, mer närhet i våra relationer och större omsorg om kropp och sinne. Vi får då lättare att hantera den stress som vi oundvikligen utsätts för varje dag.

Igår var Dr Chatterjee gäst hos Fredrik Skavlan. Han har varit gäst hos Skavlan förut. Då promotade ha sin första bok ”Hälsobalansen” där han uppmärksammar läsaren på att en balans mellan vila, kost, motion och sömn är förutsättningen för en god hälsa. (Har du tänkt på Skavlan alltid har en gäst som är där för att marknadsföra sig? Kolla klippet som med plågsamt igenkännande visar programmets upplägg https://www.youtube.com/watch?v=v9lZ2Y30AFY med risk att du framöver kommer att zappa till annan kanal på fredagskvällen.)

Dr Chatterjee berättade hur han hittar återhämtning i en god morgonvana och inbjöd Skavlan och oss andra att pröva. Han håller fast vid tre M – Mindfulness, Motion och Medvetenhet. Att ta fem minuter för denna vana är en bra början, den som vill ge sig själv mer tid kan sträcka ut det till en timme så småningom. Själv tar han fem minuter till varje del.

Han börjar med Mindfulness, vilket för honom innebär meditation eller medveten andning. Andning är det snabbaste sättet att stressa ner. Han ger exempel på en enkel övning där han andas in i tre sekunder, håller andan i fyra sekunder och andas ut i fem sekunder. Upprepas detta fem gånger tar det en minut. Det här är en övning som är gratis och enkel. Efter mindfulness, en stunds motion då kroppen får sträcka på sig, göra en yogarörelse eller några situps och till sist en medveten orientering av sinnet till en positiv inställning inför dagen. Dr Chatterjee använder sig av böcker med positivt innehåll eller av affirmationer, korta meningar med positiva budskap som ger positiva tankar. Hans erfarenhet är att det här är en bra struktur att utgå ifrån.

Fredrik Skavlan avslutade sitt program med att beskriva sin egen kaotiska morgon – här finns det utvecklingspotential vad gäller stressreducering. Han antog en utmaning att pröva Dr Chatterjees morgonvana, fem minuter om dagen, och lovade att berätta hur det gick nästa gång de ses. Han blev dock något besvärad när Dr Chatterjee uppmanade honom att, under kommande vecka, lägga ut resultatet på sociala medier. Här tycker jag att det blir det intressant för det är nu, inför denna uppmaning, som Skavlans motivation prövas. Vill han förändring så ges en möjlighet till uppföljning. Tar han emot den?

De flesta av oss känner av stress i vår vardag och många har en stor medvetenhet om vad som stressar och hur de egna symtomen på stress visar sig. Vi har våra olika strategier för att hantera stressen. Många strategier fungerar och kan ge ett liv i balans, påfrestningar kombinerat med återhämtning ger spänning och utvecklar. Andra strategier innebär ett förnekande eller att skjuta på att ta itu med problemen. Det ger oftast ytterligare stresspåslag med allvarligare konsekvenser. 

Många är medvetna om sin stress, pratar om att lösa livspusslet eller om obalansen i tillvaron, har läst artiklar och böcker, lyssnar på poddar och planerar livsstilsförändringar. Efter nyår och efter semestern har många föresatt sig att gå till handling och påbörjar en förändring men stöter på svårigheter, dealar med sig själv, gör undantag och släpper så småningom projektet om det nya livet. 

Då finns stresspedagogen, stressrådgivaren eller livscoachen till hjälp. Att ha en regelbunden kontakt med en person som kan ge ytterligare kunskap utifrån den egna situationen, som utmanar genom frågeställningar och övningar som valts med omsorg och som följer upp och hjälper till med utvärdering och strategier för att hålla fast vid den goda vanan – det kan vara det som gör att förändringen sker och att den håller i sig. 

Det finns flera stressrådgivare, stresspedagoger och livscoacher i Jönköping. Jag är en av dem. Hör av dig till mig om du vill boka tid, vill veta mer om samtal, avslappningsmassage eller om grundkursen i stresshantering som börjar den 17 februari.

Maria Boeryd

Goda vanor

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Gå till toppen